Monday 8 July 2013

Ijazah Dari Jalanan (Main Cikgu-Cikgu W2)

Assalamualaikum..
jawab jangan tak jawab..(doa tu........)


PENAT!

            minggu ke dua dah  i 'am officially menjadi seorang guru praktikal
            tak taulah jadi cikgu yang sempoi or skema
            tapi........
            yang comel..tapi garang itu pasti
            sebab itu memang aku..

            campak lah aku ke mana pun
            yang kenal aku...itulah aku
            huhu...


            apa cerita di penghujung minggu dan di awal minggu baru ni

           cuma cerita kongsi sikit-sikit lah

                                                     Aku:Kenapa tak buat kerja rumah?
                                                     Pelajar:Saya tak reti math cikgu

                                                    Aku: Kenapa bersembang bila saya mengajar kat depan?
                                                    Pelajar:Saya tak pandai math cikgu

                                                    Aku:Mana buku math awak?
                                                    Pelajar:Tak jumpa cikgu........................................(masih pura2  cari bawah meja..dalam beg..hatta meja kawan sebelah pun dia dok selongkar jugak)

         Allah!

Dalam kepala aku..aku dah instill..tak ada orang pandai dan tidak pandai dalam  dunia ni maka alasan2 itu aku setakat boleh dengar
...tapi..takkan boleh terima

dan sebab aku mengajar Math..aku cikgu Math...mungkin kalau aku cikgu subjek lain budak suka aku lebih...
tapi..tanggungjawab aku untuk buat  mereka boleh suka subjek matematik...tanggungjawab aku untuk pastikan mereka boleh buat basic calculation in this subject

n yes,i can't deny
kadang patience aku sangat tercabar dengan kerenah anak2 muda ni..

      dan dua minggu ini yang dah berlalu ni.....
      Aku tak salahkan mereka
      Mungkin ice breaking aku tak berapa tepat itu hari
      Atau mungkin mereka belum boleh terima cara aku

      Dan dua minggu yang dah lepas

     Terlalu banyak benda aku kena belajar dan menuntut.............................



*Kemahiran seliaan dan kawalan kelas aku boleh fail kalau kelas tak improve2 jugak*








nota kaki:balik rumah nak cari motivasi dan inspirasi

No comments:

Post a Comment