Tuesday 3 September 2013

Senyumlah...



     "Awak...saya rindu dia.
     Ah,sudah..budak ni selalu tiba-tiba.Mood swing semedang.
     "Hmm..."
     tu je?Iye..tu je la yang aku boleh komen.Aku nak komen apa lagi.
     Masing-masing diam.Aku tengok mata dia pejam tunduk ke bawah.

     "Selalu..kalau saya sedih..dia akan suruh saya senyum...."
     "Awak..senyumlah sikit..senyum lagi..senyum lagi sikit...."
     Aku diam..biar dia bercerita sendiri.
     "ah,comel..senyum sikit lagi sampai nampak gigi"
     "dan selalunya saya akan senyum,lepas tu terus gelak"
     Dan dia senyum sendiri sambil bercerita...cuma,luka hatinya itu masih        belum sembuh dengan mengenang memori yang hanya mereka faham.Obvious.

     Dan aku,manusia yang dikatanya berhati keras..kali ni aku memang keras        kaku.
     Cuma,aku terpegang poket dan ilham datang dari langit.Ilham yang tak          boleh menjerit hoi kan nama aku,tapi boleh buat aku senyum lebar.

     "Awak"
     Aku panggil dia.
     Dia angkat muka dan pandang aku.
     Dan...

     Klik.One snap
     Klik.Klik.2 snaps
     and of course more and more snaps.

     Bila dah puas hati,baru aku berhenti.

     "udah-udahla sedihnya..matahari pun takut nak kuar ha........nah,tengok       gambar
     Aku passkan telefon aku pada dia.
     "apa tangkap gambar orang tengah masam-masam nih?mesti buruk..delete!"
     Aku senyum.
     "sapa suruh buat muka langit nak runtuh camtu?"
     Aku tengok dia dah mula belek gambar sendiri.
     "nasib baik tak hujan....................."
     Eeii..memang,dia memang suka menjawab.

     Aku perhatikan dia dengan mata yang tak lepas pandang.Sikit demi sikit        dia mula senyum...senyum yang memang mahal aku nak tengok.
     Dan hati aku rasa sikit ada bunga-bunga.

     "Tengok..mula-mula je awak sedih,muka mendung,tak ceria..tapi..makin          lama,senyum awak muncul jugak.Senyum yang semua orang nak tengok."
     Dia senyum tengok aku.Aku senyum tengok dia.Mata dia,bibir dia,pipi dia      bila senyum.
        
     Dan cuma dalam hati aku
     "Awak..saya tak reti nak cakap sweet-sweet macam dia.Tapi saya selalu        nak tengok senyum awak yang mahal tu"


Terima kasih kat my students yang buat saya senyum balik.Awak semua manis macam gula-gula dan choc bar tu..=)


the boys'
the girls'

mine..haha!!

No comments:

Post a Comment